התעוררות מסביב ל־BiDiTeX?

ב־29.5.2008, מאת ארתיום; פורסם תחת: תכנה חופשית, לינוקס, פיתוח, תכנה ומחשבים, LaTeX ועברית; ‏3 תגובות

בימים אחרונים הרגשתי התעוררות מסוימת מסביב ל־BiDiTeX. גם כמות ההורדות של הגרסה האחרונה הגיע ל־20. אני יודע שזה לא הרבה בממדי תוכנה אבל עדיין זה כ־20% מהורדות של culmus-latex שנותן תמיכה בעברית בכלל. לאחרונה, אפילו קיבלתי בקשה לנסות ולהכניס את החבילה למאגרים הרשמיים של Debian.

אני התחלתי את הפרויקט קצת לפני יותר משנה וממשיך לבצע עדכונים מעת לעת, כדי לפתור בעיות קטנות שאני מגלה. התכנה הקטנה הזו, משמשת אותי כל הזמן לכתיבת מסמכים לא כל־כך קצרים בעברית ועוזרת לי המון. למעשה, מבחינתי בלעדיה, LaTeX ועברית לא היום קיימים ביחד.

עם כל זה, מה שמאוד חסר לי זה משוב מהמשתמשים:

  1. באילו בעיות הם נתקלים? מה חסר להם?
  2. היכן ניתן לשפר את התיעוד?
  3. אולי הצעות מועילות מה אפשר להוסיף.

כמובן, שאני לא מבטיח שאענה על כל הבקשות ודרישות, אבל אני בהחלט אשמח לעשות קצת יותר בכל הנוגע לשיפור של מצבה של עברית ב־LaTeX.

תגובות

RanG, ב־21.2.2009, 14:13

היי, קודם כל אני רוצה לברך - אין ספק שBiDiTeX מהווה צעד משמעותי קדימה בכל מה שקשור לlatex בעברית. שהרי מה אנחנו רוצים - להיות מסוגלים לכתוב טקסט עברי-אנגלי בצורה הקרובה ביותר לאיך שאנחנו כותבים קובץ .txt רגיל, כלומר בלי להפוך בעצמנו מספרים, סוגריים, ובלי להשתמש בפקודות בעת רשימת מילים בודדות באנגלית. לBiDitex יתרונות רבים כשבוחנים אותה מול המוטיבציה שרשמתי לעיל. העובדה שיש אפשרות קלה מאד "לתרגם" פקודות/סביבות לעברית מקלה אף היא מאד ומונעת מהכותב לעבור מעברית לאנגלית באופן תדיר.

מצד שני יש כאן כמה חסרונות ברורים:

  1. הפעלת/הפסקת התוכנה ע"י שימוש ב "%" הינו מוזר. הרי התו הנ"ל משמש להערה, ופתאום עושים בו שימוש אקטיבי..
  2. העובדה שזו תוכנה חיצונית (ולא חבילה, למשל).
  3. אני, כמשתמש MAC פשוט לא יכול לעבוד עם BiDi. לא מצליח לקמפל אותה, לא מצליח להפעיל אותה ולא מצליח להשתמש במאקרו שמפעיל אותה לפני הlatex. צריך לזכור שאחד הייתרונות הראשיים של latex על פני שימוש במעבד תמלילים - היא היותה Platform-Independent!! (אגב, עקב סיבה זו, הייתי ממליץ על שימוש ב unicode בלבד, אבל לצערי, זה לא תופס..). חייבים להגיע למצב בו כל משתמש יכול לקבל קובץ tex. ולייצר ממנו מסמך ראוי, ללא תלות במערכת בו הוא עושה שימוש.
  4. קיימים מספר באגים ותקלות, אבל לזה אני לא רואה צורך להתייחס, בטח כשמדברים על הכיוונים לעתיד..

לכן, אני רואה שני פתרונות עתידיים אפשריים:

א. להפוך את BiDi לחבילה ככל החבילות. ליישם את הפעילות שלה כחלק ממנגנון ה-Tex ולא כתוכנה חיצונית. אני מניח שזה אפשרי (בוודאי עכשיו, כשהטיפול מבוצע שורה אחר שורה. זה מזכיר מאד את השיטה שבה verbatim בנויה..) ברור שזה יצריך לא מעט הסבות ותיקונים לעומת הקיים היום. בפרט, ניתן להשתמש בתו " בתור הסימול שמפעיל את BiDi (לשנות את הקטגוריה שלו לתו אקטיבי).
ב. לשלב את BiDi כחלק מתוכנת TeX סטנדטית המופצת כחלק מהdistributions הגדולים. כוונתי היא להחליף את התוכנה latex בתוכנת hLatex, ואת pdfLatex ב hpdfLatex וכיו"ב, ולשלב אותה, לכל הפחות ב MikeTex (לחלונות), ובTexLive (לunix, Mac וכל השאר). באופן זה אכן ניתן להשאיר את המימוש כמות שהוא - קודם ביצוע ההמרה (לרבות המרת קידודים, שלא מתאפשר בחלופה א') ואז הפעלה רגילה של latex.

בכל דרך שתיבחר, כדי שזה יהפוך להיות סטנדרט, חייבים שזה יופיע כחלק מCTAN, ויאפשר התקנה לכל הפלטפורמות בשיטות הרגילות (ולא ע"י כל מני התקנות מוזרות, כמו שקיים עד היום עבור כל מני חבילות התומכות בעברית ובפונטים עבריים.)

בכל דרך שלא תיבחר - בהצלחה בהמשך.. :)

ארתיום, ב־21.2.2009, 14:44

שלום רן,

ראשית כל אתה מוזמן לפנות אלי בדוא"ל כי אני חושב שיש לך הרבה מה להגיד

נתחיל:

הפעלת/הפסקת התוכנה ע"י שימוש ב "%" הינו מוזר. הרי התו הנ"ל משמש להערה, ופתאום עושים בו שימוש אקטיבי..

השימוש בתו הזה נובע מסיבה פשוטה: biditex אינו חלק מה־LaTeX אלא סוג של preprocessor לכן יש צורך להעשות הפרדה. שימוש בסימן "%" מונע ערבוב בין קוד LaTeX ופקודות BiDiTeX בצורה טובה כי LaTeX פשוט מתעלם מהן.

אני, כמשתמש MAC פשוט לא יכול לעבוד עם BiDi. לא מצליח לקמפל אותה

פה בדיוק אתה צריך להגיד מה בעיה? מה השגיאות. אני אשמח לעזור, יותר מזה, אחרי התכנה תיבנה, אני גם אשמח להעלות גרסת Mac OS X לשרת Sourceforge. אין לי Mac לכן, אני לא יכול לבנות גרסה כזו, אם תספר מה הבעיה נפתור אותה, בסה"כ BiDiTeX זה משהו יחסית פשוט. יכול להיות שחסרה לך ספריה.

בקיצור --- דבר ונוכל לפתור בעיה. אין שום סיבה ש־BiDiTeX לא ירוץ על Mac אם הוא רץ על חלונות.

קיימים מספר באגים ותקלות

שוב, דבר. אם לא תדווח על באגים או על בעיות, איך אני אדע לתקן אותן. אני לא מסתיר את כתובת המייל שלי --- אתה מוזמן לשלוח לי דיווח ואטפל בו.

להפוך את BiDi לחבילה ככל החבילות. ליישם את הפעילות שלה כחלק ממנגנון ה-Tex ולא כתוכנה חיצונית.

תשמע, פה יש בעיה, כיום, כדי לספק תמיכה ב־BiDi אני משתמש בספריה סטנדרטית מדובגת היטב שנבדקה ע"י אלפי משתמשים. כדי לממש את זה ב־LaTeX עזרת macroים שלו צריך לממש את כל אלגוריתם bidi מחדש, יותר מזה, אני בכלל לא בטוח שזה אפשרי במסגרת LaTeX הרגיל.

יש ניסיון כזה ב־XeTeX שהוא חלק מ־Texlive, קרא כאן. תאמין לי הוא לא מבטיח בכלל. יעברו עוד שנים רבות עד שהוא יהיה שמיש, אם בכלל יגיע לשמישות.

הבעיה היא ש־LaTeX תוכנן בתקופה שאפילו Unicode לא היה שלא לדבר על BiDi.

מחבינה זו, משתמשי LaTeX בעברית יצטרכו להשתמש ב־biditex בינתיים. כי כיום אין דרך מובנית לממש את מה שדוברי עברית רוצים במסגרת LaTeX עצמו.

שוב, דבר איתו, דווח על בעיות --- כך נדע לפתור אותן. כתובת דוא"ל שלי נמצאת בעמוד "אודות"

RanG, ב־21.2.2009, 18:26

היי ארתיום, תודה על התגובה העניינית - נמשיך את השיחה הטכנית במייל.. ראשית, מצטער אם נוצרה תחושה שאני "נוזף" בחבילה, לא זה המצב, וכמו שכתבתי, אני רואה בה צעד משמעותי קדימה לעומת המצב הקיים היום (את התזה שלי כתבתי ממש ב"עבודת יד" על-מנת שהכל ייצא כמו שצריך. זה היה מייגע עד מאד, ולצערי לא הכרתי את BiDi באותה עת.. מאז גם עברתי למקינטוש, ושוב הסתבכתי עם התקנת עברית, התזה לא התקמפלה על המק (!), מקשים נעלמו (עד היום לא הצלחתי להציל את המקף, בשביל מקפים אני חוזר לחלונות... :) ועוד ועוד ועוד..) זמן רב שאני מחפש פתרון פשוט לעבודה בעברית, ואין לי ספק שזה שיפור מהותי.

אני לא אגלוש לשיחה טכנית (זאת נעשה במייל), אבל הייתי מנצל את התכתובת כאן למציאת האסטרטגיה הנכונה.  

יש ניסיון כזה ב־XeTeX שהוא חלק מ־Texlive, קרא כאן. תאמין לי הוא לא מבטיח בכלל. יעברו עוד שנים רבות עד שהוא יהיה שמיש, אם בכלל יגיע לשמישות.

לדעתי xetex אינו פתרון הולם. אמנם לא התמחתי בשימוש בו (וזאת למרות שאני עובד במקינטוש..), אבל הוא משבש, להבנתי, את הקונספט של עבודה שאינה תלויית פלטפורמה. מה יעשו משתמשי חלונות? כל פתרון שלא מאפשר לי לעבוד על unix במשרד, על mac בבית, ועל חלונות אצל חברים/מכרים/הורים, הוא לוקה בחסר.

עדיין - אני חושב שפספסנו את השאלה הגדולה, האם משתמשי העברית נזקקים לתוכנה נוספת או לחבילה פנימית בlatex או לתוכנה שתחליף את ה latex אבל תבוסס עליה, וכל מה שתבצע יהיה Bidi+Latex. הדיון פתוח - מה דעת שאר הקוראים?

הוסף תגובה:

 
 כתובת דוא"ל לא תוצג
 

ניתן לכתוב תגובות עם שימוש בתחביר Markdown.

חובה לאפשר JavaScript כדי להגיב.

דפים

נושאים