אתר האינטרנט אצלך בבית

ב־25.9.2006, מאת ארתיום; פורסם תחת: תכנה חופשית, אינטרנט, תכנה ומחשבים; ‏28 תגובות

כמעט כולנו היום מנויים של אינטרנט בפס רחב - כבלים או ADSL. המחשבים מחוברים 24 שעות ביממה לאינטרנט. כמו כן, קיים מגוון שירותי אירוח אתרים החל מחינמיים עם פרסומות רבות עד ליקרים ויוקרתיים שמאפשרים להחזיק אתר אינטרנט גדול. אבל למה אתם צריכים שירות אירוח אתרים כשיש לכם חיבור לאינטרנט ומחשב בבית? תוך חצי שעה של עבודה והגדרות ניתן להקים שרת במחשב הביתי שלכם.

נשאלת השאלה: מהן היתרונות ומהן החסרונות של הקמת שרת אינטרנט ביתי?

יתרונות:

  1. גמישות מרבית. אתה יכול להתקין כל תוכנה שאתה רוצה, בכל תצורה ובכל גרסאות בלי הגבלת הספק, להחזיק מספר אתרים שונים, לגשת לקבצים בצורה נוחה ומהירה.
  2. המחיר - תשלום עבור החשמל בלבד. אינכם חייבים לשלם אגורה על שירותי אירוח או אתם לא צריכים לסבול את הפרסומות או את התנאים המגבילים של ספקי השירות. כמו כן אין מגבלות שטח האחסון, תוכנה או אפשרויות השונות שיש לכם שלפעמים ניתנים בתשלום.
  3. פלטפורמה נוחה לצורך הפיתוח - בייחוד כשיש צורך בשיתוף פעולה עם אנשים אחרים.

חסרונות:

  1. רוחב הפס. ספקיות האינטרנט של היום נותנות רוחב הפס מוגבל מאוד של כ-12-15kbps לכל היותר, זאת אומרת שהאתר לא יוכל להחזיק הרבה מבקרים בו זמנית - זה מתאים רק לאתרים יחסית קטנים. כמו כן, לא תוכלו לתת להורדה קבצים גדולים שפשוט ירדו באיטיות רבה.
  2. Uptime - שלאו דווקא נובע מיכולת של מערכת ההפעלה אלא בגלל ניתוקים מהאינטרנט שיכולים לקרות, נפילות מתח (בייחוד אם אין לכם UPS). זאת אומרת יש סיכוי טוב שיהיו פרקי זמן לא קצרים שבהם האתר לא יהיה זמין.
  3. אבטחה וגיבויים - למרות שאתם מקבלים את כל הגמישות האפשרית אתם גם חייבים לדאוג למה שספקיות שירותי אירוח דואגות - אבטחה וגיבויים. אם עד היום זלזלתם בנושא אבטחה לא תוכלו עוד.

אז למי זה מתאים?

  1. למי שמעוניין להחזיק אתר קטן בעל יכולות רבות שאין לו הרבה מבקרים - כל זה בעלות מינימלית או בהעדר תקציב.
  2. לצורכי הלימוד - אתם רוצים ללמוד לפתח אתרים וגם לחשוף את העבודה שלכם לאחרים.
  3. פיתוח מקדים של האתר לפני העלאתו לשירות האירוח תוך שיתוף פעולה עם מספר אנשים (כלומר יש צורך להראות את האתר לאנשים אחרים).

אז מה צריך בשביל זה?

ברמת העיקרון כל אחד, שיודע לתחזק מחשב בצורה סבירה, ידע גם להתקין שרת, אבל הדבר דורש קריאת מדריכים והבנה של מרכיבי המערכת על מנת לבצע את כל ההתקנות הנ"ל.

מרכיבי המערכת:

  • מחשב שמחובר לאינטרנט 24 שעות ביממה עם מערכת הפעלה.
  • שרת אינטרנט שרץ עליו - אנחנו נדבר על LAMP - שילוב של Apache, MySQL, PHP על מערכת הפעלה Linux. אבל דבר דומה ניתן להתקין על כל מערכת הפעלה עם כל שרת (אפילו Windows עם IIS).
  • כתובת האתר - Domain Name שתהיה מכוונת למחשב הביתי שלך.
  • מערכת תוכן שעומדת מאחורי האתר.

מה עושים?

ראשית כל, יש להתקין מרכיבי השרת השונים. קיימים המון מדריכים שונים מאינטרנט שעוזרים לעשות זאת בצורה קלה. לדוגמה:

כמובן כל תצורה אחרת של שרת web גם תתאים.

אחרי שמוודאים שהשרת רץ כראוי במחשב מקומי יש להגדיר domain name עבור המחשב שלך. שירות no-ip מאפשר לך להגדיר domain name עבור ה-IP המשתנה שמוקצה ע"י ספקית שירות שיתעדכן באופן אוטומטי ויצביע למחשב שלך. התהליך נעשה במספר שלבים

  1. הרשמה לשירות no-ip
  2. בחירת Domain Name לדוגמה your-cool-site.no-ip.info
  3. התקנה והגדרה של שירות no-ip במחשב עם השרת (שמאפשר עדכון של IP שלך באופן אוטומטי). בדר"כ יש חבילות מוכנות שבאות עם ההפצה, כמו כן, ניתן להוריד תוכנה מהאתר הרשמי (יש הוראות הפעלה באתר וב-man).

לאחר מכן, יש להוסיף כתובת האתר לקובץ etc/hosts/ עם ה-IP של המחשב שהשרת רץ עליו בכל המחשבים ברשת המקומית. (הפעולה נחוצה למחשבים שנמצאים מאחורי נתבים על מנת שהדפדפן ימצא את המחשב עם השרת ולא את הנתב).

השלב האחרון - פתיחת פורט 80 ב-Firewall במקרה של מחשב מחובר עם מודם לאינטרנט או הגדרת port forwarding של פורט 80 ל-IP של המחשב ברשת המקומית במקרה של חיבור דרך נתב. לאחר מכן, ניגשים מכל מחשב אחר (שלא נמצא ברשת ביתית) אל האתר לפי הכתובת שלו על מנת לוודא שהכל תקין או מבקשים מהחברים לבדוק שהאתר עובד.

זהו - יש לכם אתר אינטרנט בבית!

טיפים:

  • אל תשימו קבצים גדולים/תמונות גדולות - זה יעמיס על החיבור הדל שאנחנו מקבלים מספקיות.
  • תפעילו mod_deflate של Apache2. הוא ישפר משמעותית את זמינות האתר על רוחב הפס המוגבל של ADSL/כבלים.
  • תגדירו סיסמאות חזקות ותבצעו עדכוני אבטחה באופן שוטף על השרת.
  • אל תריצו תוכנות שיתוף קבצים - הן אוכלות את רוב רוחב הפס.
  • תבצעו גיבויים שוטפים - זה על אחראיותכם.
  • תשתמשו בגרסאות יציבות של תוכנה שמקבלות עדכוני אבטחה בשרת שלכם.

קישורים נוספים:

סיכום

לא פירטתי כאן כל דבר קטן שצריך לדעת לצורך הקמת שרת ביתי או בחירה והתקנה של מערכת תוכן (בשביל זה יש עשרות מדריכים מעולים ברשת). הסברתי כאן את הכיוון הכללי הנדרש להקמת שרת אינטרנט בבית, על מנת שיהיה ברור לאן ללכת ומאיפה להתחיל. אני מקווה שזה יועיל למישהו.

תגובות

Amit, ב־25.9.2006, 19:32

אתה מכיר חבילה של no-ip לדביאן או אובונטו?

ארתיום, ב־25.9.2006, 21:13

וודאי, ואהי אפילו משתמש בה. (תשים לב כתבתי: בדר“כ יש חבילות מוכנות שבאות עם ההפצה)

Amit, ב־26.9.2006, 8:05

העניין הוא שאני מחפש אחת כזאת ולא מצליח למצוא. איפה אפשר למצוא חבילה כזו? איך היא נקראת?

ארתיום, ב־26.9.2006, 10:11

איך היא נקראת? היא נקראת no-ip

http://packages.ubuntu.com/dapper/net/no-ip
http://packages.debian.org/stable/net/no-ip

תתקין זה יגדיר לך שירות ולאחר מכן תריץ בתור מנהל no-ip -C על מנת להגדיר (אם אני לא טועה) ואז לאתחל את השירות. בכל מקרה man no-ip יעזור לך.

נ.ב.: rpm בדרך כלל נקרא noip

אילן, ב־28.9.2006, 18:11

תודה ארתיום. בניתי אתר שכרגע רץ על אובונטו דאפר בבית לצורך ניסיון ולימוד. אני מעוניין שהאתר יאוחסן ברשת ולא בבית. תוכל בבקשה להמליץ על אתר אחסון (גם בתשלום) ?

ארתיום, ב־28.9.2006, 18:30

זה מאוד תלוי במטרות האתר/גודל האתר/תכנים שאתה אמור לאכסן/עומס שהוא אמור לעמוד בו/תקציב שעומד לרשותך/האם אתה מוכן לסבול פרסומות.

ברמת העיקרון - יש לי ניסיון רק עם GoDaddy חברה וותיקה ומוכרת בתחום. הוא ממש טוב שנותן 5GB שטח איכסון יש לו תעבורה מעולה - כך שאפשר לאכסן סירטונים, גלריות תמונות ועוד הרבה דברים טובים. והשירות מאוד זול, יחסית למה שהם מציעים. מצד שני זה מתאים יותר לאתרים שיש להם הרבה מבקרים ובמקרים רבים זה יהיה OverKill.

בגדול יש המון מקומות. תחפש גם ב-WhatUp יש הרבה דיונים בנושא עם המלצות על שירותים דומים. נ.ב.: סדר את כתובת האתר שלך ל-domain name אמיתי בניהול של WP - כי הוא לא טוען ערכת הנושא ומפנה ל-localhost בכל בקישורים בכלל.

אילן, ב־28.9.2006, 19:54

תודה. סידרתי את ה- domain-name (אני מקווה - כי אינני יכול לראות את האתר כפי שהוא נראה מבחוץ: אם אני רושם את ה URL אז אני מקבל את אתר הניהול של הראוטר).

בכל מקרה: תודה רבה על העזרה (גם באתר ווטסאפ - שם עזרתי לי בנושא לראשונה) !!!

ארתיום, ב־28.9.2006, 21:09

קראת את הכל? אמרתי להוסיף את ה-domain ל-etc/hosts/ על מנת שתראה את האתר ולא את הנתב. בנוסף ב-WP >ניהול > אפשרויות> כללי תכניס את הכתובת המלאה של אתרhttp://ilsh.no-ip.info בשדות "כתובת URI להתקנה" וגם ב-"כתובת הבלוג".

אילן, ב־28.9.2006, 22:11

תודה. תיקנתי וסוף סוף גם הבנתי איך הפתרון של קובץ ה host עוזר לי (-: האם אתה רואה עוד דברים עקרוניים עם האתר?

Amit, ב־29.9.2006, 15:13

ארתיום, תודה רבה על כל העזרה, אנסה את הרעיון.

אילן, ב־29.9.2006, 22:01

יש לי עוד שאלה קטנה: יתכן שאעבור לשרת אירוח באינטרנט. האם אוכל להישתמש ב- domain שקיבלתי מ- no-ip עבור שרת אירוח זה?

ארתיום, ב־30.9.2006, 10:47

אני לא יודע לענות על השאלה הזו.

אבל נדמה לי ל-no-ip יש שירות forwarding שיכול להוות פתרון בשבילך במקרה שתעבור לשירות אירוח בתשלום. אתה צריך לבדוק מול האתר שלהם.

Amit, ב־30.9.2006, 19:34

השירות בתשלום לפי מה שידוע לי.

tilarium, ב־17.11.2006, 22:54

תגיד , למה לא להשתמש באייפי קבוע במחיר קבוע של 30 ש"ח לחודש ולא ב NO-IP. כי הבנתי שזה גם בתשלום? ואתה גם יכול להשתמש בשם דומיין שאתה רוצה.

אמיר, ב־18.11.2006, 13:54

השירות החינמי של no-ip הולך ונעשה פחות אטרקטיבי. פעם היית יכול להוסיף wildcard בחינם. פעם היית יכול להוסיף CNAME בחינם. היום צריך לעשות חשבון בתשלום בשביל הדברים האלה.

לא ניסיתי עדיין, אבל השירות של http://freedns.afraid.org נראה גמיש מאוד, ושווה בדיקה.

לאיחסן בלוג, בלי קבצים גדולים, אפשר לנסות את שירות האירוח של http://www.nearlyfreespeech.com מאד בזול.

ארתיום, ב־18.11.2006, 16:05

tilarium,

א. no-ip הבסיסי - שאני משתמש בו הוא בחינם לחלוטין. יש לי חמישה domain name שאני יכול לקבוע (כמובן לא לגמרי כללים).

ב. שימוש ב-IP קבוע עדיין ידרוש שימוש באיזשהו domain name (אלא אם אתה מוכן שכתובת האתר שלך תהיה בסגנון 123.45.67.89.)

ג. תמורת 30 ש"ח בחודש ניתן לקנות שירות אירוח אתרים מצויין כולל domain לדוגמה ב-GoDaddy נותנים שירות מעולה תמורת מחיר דומה.

ד. דיברתי כאן כיצד לבנות אתר ב-"0" מחיר (טוב פרט לחשמל).

אמיר

no-ip הם ממש לא היחידים שנותנים שירות דומה. פשוט אני מכיר איך no-ip עובד, יש לי ניסיון איתו וקיימות חבילות סטנדרטיות ב-Debian/Ubuntu שעושות את העבודה, לכן דיברתי עליו.

בקשר לשירות אירוח (אפילו זול) - לכל דבר יש יתרונות וחסרונות - לדוגמה גמישות. בוודאי ששרת ביתי זו לא האופציה היחידה לבנות בלוג והיא אף לא המועדפת. אבל יש מקרים שבהם הקמת שרת אינטרנט ביתי היא אופציה מאוד אטרקטיבית (על זה דיברתי בהתחלה בחלק "למי זה מתאים")

nadavvin נדב, ב־18.11.2006, 16:29

אתה משתמש במערכת תוכן מוכנה wp.

חסר שירותי אירוח חינם שגם יתנו לך דומיין חינמי וגם יאפשרו לwp לפעול?

יש כאלה שמציעים יותר ממאה מגה של שטח אכסון, שזה דיי הרבה.

למה להחזיק מחשב עובד כל הזמן וחשיפה מיותרת שלו לאנטרנט?

ארתיום, ב־18.11.2006, 16:51

נדב, את השרת הזה הקמתי בפעם ראשונה כשפיתחתי את האתר www.alonhafakot.com זה היה מאוד נוח כי גם הייתה לי גישה מלאה וגמישות מרבית, זה היה בחינם ויכולתי להציג את האתר למי שהולך בעתיד לנהל אותו. למטרה זו (פיתוח) הקמתי את השרת לראשונה.

לאחר מכן ראיתי שזו שיטה מאוד נוחה להחזיק אתר קטן בסדר גודל של בלוג קטן ללא הרבה מבקרים. זה גם נותן גמישות מרבית מבחינת הכלים (לדוגמה גישה ישירה ללוגים של apache). בכל אופן ברור שלצורך הקמת בלוג בלבד אין צורך להחזיק מחשב שלם - אבל לי זה היה נוח. פשוט מבחינתי זה היה בחינם, קל להתקנה, גמיש בייחוד שלא ידעתי אם אמשיך לכתוב בבלוג.

את היתרונות וחסרונות סיכמתי בפוסט שלי.

אני אוסיף: למען האמת - שרת ביתי זה מאוד נוח. זה לא מתאים לאתר מסחרי אבל לאתר אישי זה מפסיק טוב.

דקל, ב־18.1.2007, 16:26

שלום רב! כמעט מיואש מבירוקרטיה...הנה השאלה: רכשתי שם domain מ-ISOC. יש לי IP סטטי מבזק בינלאומי ושרת apache על מחשב ביתי. כשניגשים לכתובת ה-IP מגיעים כמובן לאתר שבניתי והכל עובד בסדר. השאלה היא איך אני מקשר את שם המתחם לכתובת ה-IP? אני מבין שאני צריך להיות רשום באיזה שהוא Name Server, אבל של מי? מי רושם, כמה עולה? בבזק בינלאומי מדברים איתי על העברת Domain. האם זה אומר שהם יהיו בעלי השם? (כי אני רוצה שהוא ישאר בבעלותי). תודה מראש, דקל

ארתיום, ב־18.1.2007, 20:44

אתה צריך לברר את הנושא אצל אותו גורם שרכשת ממנו את שם המתחם. בד"כ יש להם שרתי DNS והם מכוונים את שם המתחם ל-IP הנכון.

אני חושב שאתה צריך ליצור איתם קשר. שלמת להם, אתה גם אמור לקבל שירות/תמיכה בסיסיים מהם.

בכל מקרה, אני לא בקיא בנושא הספציפי.

עמיחי, ב־21.2.2007, 21:06

לדקל, אתה צריך לרשום את ה-DNS אצל ISOC, אם אני לא טועה: http://www.isoc.org.il/domain_heb/registration_direct.html ללחוץ על Modify (זה פותח חלון חדש), להכניס את הכתובת בטופס, לסמן DNS Information ושם להכניס את שמות שרתי ה-DNS של בזק בינלאומי. להמשיך לפי ההנחיות.

אופיר, ב־24.2.2007, 18:51

קודם כל כתבה מעולה. עונה בדיוק לצרכים שלי

רק שיש לי בעיה אחת. לא ברור לי מה עלי לעשות בנתב על מנת שיבצע forwarding לIP הפנימי.

איך זה מבוצע?

ארתיום, ב־24.2.2007, 19:00

אתה צריך לקרוא בתיעוד של הנתב שלך.

בד"כ יש לו ממשק web שזמין דרך 10.0.0.138 (או כתובת אחרת - תלוי בנתב). ושם בתוך התפריטים אמור להיות משהו קשור לזה.

יש לי בלוג! « ארכיון » מתכנתים , ב־11.7.2007, 21:47

[...] שמצאו חלק מהאנשים, הוא להריץ שרת מהבית, זה פתרון נחמד ויש לו את היתרונות והחסרונות שלו, אבל זה לא נוח [...]

האתר של שביט אילן , ב־2.9.2007, 20:04

[...] האתר של ארתיום (ממנו התחלתי…) [...]

ח., ב־2.11.2007, 10:48

תגובה ל- אופיר

על מנת לקנפג Port-Forwarding גש לאתר: http://portforward.com/routers.htm

באתר אוצר בלום של מידע בנושא.

thki t, ב־14.6.2009, 19:35

שלום, נרשמתי ל NO-IP ,יש לי דומיין וכתובת IP ,הורדתי והתקנתי את התוכנה שלהם. הבעייה שלי: יש לי חיבור דרך כבלים ,אני מקבל כתובת IP באופן אוטומטי מהספק בכול פעם שאני מתחבר. איפה אני שם את קבצי האתר שלי במחשב שיראו באוויר (כאתר). יש לי windows server 2000. בתוכנת ה NO-IP DUC אני לא רואה כלום בחלון העליון של ה HOST. לא מבין.

תודה אם מי מישהו יכול לתת לי תשובות ברורות זה חשוב לי. אילן א.

itzik, ב־13.8.2010, 17:00

ארתיום שלום !!!

האתר שלי באויר אני רואה אותו רק מיבחוץ אני לא יכול להגיע אל האתר ברשת הפנימית חוץ מיזה אני לא יכול לישלוח מייל דרך האתר כלומר מי שמבצע רישום באתר צריך לקבל מייל חזרה הרישום מיתבצע אבל יש הודעה שיש בעיה בשליחת המייל המערכת נבנתה בתצורת loaclhost לפי ההסברים

הוסף תגובה:

 
 כתובת דוא"ל לא תוצג
 

ניתן לכתוב תגובות עם שימוש בתחביר Markdown.

חובה לאפשר JavaScript כדי להגיב.

דפים

נושאים