על חשיבותם של trackback־ים.

ב־19.7.2008, מאת ארתיום; פורסם תחת: אינטרנט, תכנה ומחשבים, WordPress בעברית; ‏14 תגובות

פתחתי את הבלוג לפני יותר משנתיים ובאחת כתבות הראשונות התייחסתי למאמר של שושנה פורבס והיא שאלה אותי: "מדוע לא שלחת לי trackback?" אז לא הייתי מודע לנושא ההפניות לכתבות בין בלוגים שונים ולחשיבות שלהן. היום אני מקפיד לשלוח tackback לכל כתבה שאני חושב שההפניה צריכה להגיע אליה.

מה זה trackback‏1? זהו מנגנון שמאפשר לבלוגר להודיע לבלוג אחר על כך שהוא מתייחס לאליו בכתבה שלו. מבלבל? אז נראה דוגמה שתבהיר את הכל:

יוסי מפרסם בבלוג שלו כתבה מעניינת בנושא מרתק: "הנמלה השחורה בדרום הודו". איציק, מפרסם כתבה על "נמלים בדורם הודו" ובין השאר מפרסם קישור/מתייחס לכתבה של יוסי בנושא קרוב אליו -- הנמלה השחורה. איציק שולח לבלוג של יוסי trackback שאומר:

שלום יוסי,

אני פרסמתי כתבה בנושא "נמלים בדרום הודו" והתייחסתי לכתבה שלך: "הנמלה השחורה בדרום הודו". אם איכפת לך, אתה יכול להסב את תשומת ליבם של קוראי הבלוג שלך לכתבה שלי, אולי הנושא "נמלים בדרום הודו" יכול לעניין אותם.

בכבוד רב, איציק.

כאשר יוסי, מקבל "הפניה כזו", הוא מפרסם בתגובות לבלוג שלו, קישור לכתבה של איציק ועכשיו, קוראי בלוג שלו, יכולים לקרוא בהרחבה על נושא הנמלים.

למעשה, יש הרבה סיבות טובות להשתמש ב־trackbackים. זה מפרגן למחבר הכתבה --- יותר הפניות, הכתבה יותר "שווה". בהרבה מקרים, מה שכתבתם, באמת, יכול לעניין את המחבר ואת קוראי הבלוג שלו. לפעמים, גם תגובות "עקיפות" לכתבה יכולות להופיע בבלוג שהפנה אליה, כלומר, תגובות בבלוג של איציק יכולות להתייחס לכתבה של יוסי. תגובות אלה יכולות לעניין הן את יוסי והן את קוראי הבלוג שלו.

הפניות כאלה מייצרות מעין רשת חברתית בין בלוגים שונים -- אתה יודע מי מתייחס לבלוג שלך ואתה גם אומר למי אתה נותן ייחוס. תמיכה ברשת כזו, היא חלק בלתי נפרד מכל מערכת בלוגים מודרנית. אבל רבים מהבלוגרים, אפילו כאלה עם קהל קוראים גדול, לא מודעים לעניין ושוכחים מזה3.

המלצות:

  1. אם אתם מתייחסים לכתבה בבלוג אחר, תדאגו לשלוח trackback אליה.
  2. תבטלו את מנגון השליחה ה־trackbackים האוטומטי של וורדפרס:
    • כדאי שתהיה לכם בחירה האם שלוח הפניה או לא. לפעמים זה יכול להיות מביך כשהקישור לכתבה שלכם יפורסם במקום שבגלל לא ציפיתם.
    • בכל מקרה, יש בלוגים שלא ניתן לשלוח להם trackbackים באופן אוטומטי בגלל אי־תמיכה או חסימה של חשיפה אוטומטית בגלל בעיות תגובות זבל, אז לפחות תהיו מודעים לעניין ואל תסמכו על מנגנון האוטומטי לעולם (במיוחד שהוא לא מודיע אם השליחה נכשלה).

קצת פרטים טכניים

  • הפניות נשלחות בצורה אוטומטית או חצי אוטומטית ע"י מערכות הבלוג. כך שכל מה שנדרש מהמחבר זה לתת קישור ל־trackback של הכתבה המתאימה.
  • חלק מהמערכות יודעות לשלוח trackback או pingback2 בצורה לגמרי אוטומטית ע"י כך שהיא בודקת קישורים יוצאים ומנסה לשלוח הפניות לכל בלוג שהוזכר בכתבה.

הערות

  1. אני מדבר כאן על trackback אבל כל סוג אחר של Linkback גם תקף, כמו למשל, הפופולרי ביותר pingback.‏
  2. ‏pingback זה סוג פופולרי אחר של הפניה שנחשב מוגן יותר מ־spam, אבל בניגוד ל־trackback מעביר פחות מידע חשוב --- למשל, הוא לא מיידע על נושא הכתבה שמפנה: "נמלים בדרום הודו", אלא תיתן רק קישור.
  3. לפי דעתי האישית, אחת הסיבות להעדר מודעות לנושא זאת העובדה שוורדפרס -- אחת מערכות הבלוגים הפופולריות ביותר, תומכת בשליחת trackbackים באופן (כמעט) אוטומטי ולמעשה, מסירה את האחראיות מבלוגר עצמו.

תגובות

עידו, ב־19.7.2008, 18:37

האמת היא שלא הבנתי למה אין מנגנון אוטומטי מהצד שמפנים אליו ע"י הסתכלות על ה HTTP referrer.

זה לא תחליף ל traceback אבל זה מאפשר לך ולקוראים שלך לראות מאיפה הגיעו אליך - האם ממנוע חיפוש או מתגובה בבלוג על "נמלים בדרום הודו". אפשר גם בקלות להציג את 5 המקורות הפופולאריים ביותר - ולהסיר מהם אתרים ספציפיים כמו הבלוג שלך ומנועי חיפוש.

כמובן שגם כאן יש דרך קלה לייצר SPAM אבל זה לא שונה מ traceback רגיל.

ארתיום, ב־19.7.2008, 18:51

מה שאתה מדבר עליו זה refback‏ שיש לו הרבה חסרונות מעבר ל־spam. בניגוד ל־ref/ping-back, ‏trackback מעביר מידע כמו "כותרת, נושא ועוד". בנוסף, refback נותן הפניה למנוע בכל גישה -- שזה דורש עבודה מול DB בכל פניה ועוד לעומת זאת, trackback או pingback עושים את זה פעם אחת בלבד.

בנוסף, ל־refback יכולים להיות מספר מקורות: למשל מעמוד הראשי, מכתבה או מעוד מקומות, כאשר track/ping-back תמיד נותנים מה שנקרא permlink.

בקיצור, יש הרבה סיבות לקיומו של trackback.

שרון, ב־19.7.2008, 20:04

אני חייבת לציין שיש לי בעיה אמיתית עם ההמלצה שלך בנוגע לשליחת טרקבקים ידניים, כי כבר נתקלתי בכמה מקרים שבהם בלוגים שלחו לי טרקבקים ידניים מפוסטים שלא התייחסו כלל לפוסטים שלי, אלא עסקו בנושא כללי מאוד אליו התייחסתי גם אני בבלוג שלי, וטריקבקו לא רק אליי אלא לכל העולם ואחותו.

התוצאה - הם כופים עליי לקשר אל פוסט לא רלוונטי שלהם, מבלי שאני זוכה אפילו לטיפה מ"אהבת הלינקים" שעליה מתבססת הבלוגוספירה. (והתוצאה אח"כ היא שאני מוחקת להם את הטראקבק, ושולחת להם תגובה אלימה למדי).

ארתיום, ב־19.7.2008, 22:24

כי כבר נתקלתי בכמה מקרים שבהם בלוגים שלחו לי טרקבקים ידניים מפוסטים שלא התייחסו כלל לפוסטים שלי

תשמע, זה יכול לקרות. באותה מידה מישהו יכול לפרסם הודעת "זבל". לכל טכנולוגיה אפשר למצוא שימוש לרעה, אבל זה לא הופך את הטכנולוגיה ל"רעה".

שזיף, ב־20.7.2008, 23:10

ארטיום טראקבאקים זה דבר נהדר. חבל שבבלוגוספירה הישראלית אין מודעות גבוה לנושא. אולי אחרי המאמר הכל כך מקצועי הזה שלך נזכה לראות יותר בלוגים משתמשים בטראקבאקים

עירא, ב־23.7.2008, 8:15

אני דווקא מאוד שמח לסמוך על הטראקבקים האוטומטיים של WP. מטריד אותי לגלות שיש מקומות שלא מקבלים את נסיונות הטראקבק שלו באלגנטיות, אבל אני טורח להוסיף את הטראקבקים ידנית רק אם הם נראים לי מספיק חשובים. סה"כ להשאיר טראקבק ידני זה קצת ליטוף אגו עצמי מהסוג שאני לא ממש אוהב...

ארתיום, ב־23.7.2008, 9:01

הבעיה שיום אחד זה יכול להביא אותך למצב די מביך כאשר טראקבק נשלח למקום שבכלל לא רצית.

בנוסף, לא כל המערכות תומכות ב־AutoDiscovery בגלל בעיית spam. כמו כן, הרבה בלוגם מבטלים מערכת autodiscovery כברירת מחדל.

גם WordPress הוא ידידותי ל־WordPress לבלבד. ניסית פעם לשלוח trackaback בצורה אוטומטית ל־Movable Type... תנסה :)

הבעיה שלו שהוא משתמש בשילוב מיוחד של pingback ו־tackback לא תקניים, שבפועל עובר רק מול WP. רציתי לציין שהוא לא הבלוג היחיד בעולם.

עירא, ב־23.7.2008, 12:31

הוא גם לא עובד מול בלוגלי, וזה WP. סוג של.

עירא, ב־23.7.2008, 12:41

אגב, אם יש משהו שתורם הרבה יותר לדיון פורה, זה פלאגין "הרשמה לתגובות" שתרגמה חנית. ממליץ בחום, אחרת לא אדע לחזור לכאן אם תענה לי...

ארתיום, ב־23.7.2008, 12:47

הוא גם לא עובד מול בלוגלי,

בגלל זה לעולם לא לסמוך על מנגנון אוטומטי, או עדיף אפילו לבטל אותו.

פלאגין "הרשמה לתגובות" שתרגמה חנית.

טוב, דבר ראשון, המערכת הזו אינה WordPress כך שהתוסף לא בדיוק יעזור. מה שכן, אתה יכול לקחת rss של תגובות להוסיף אותו לקורא rss שלך.

לגבי לממש אותו, אני אחשוב על זה, אולי בסופו של דבר גם אממש... אם כי זה לא לגמרי טריוויאלי. (צריך לחשוב איך לעשות את זה)

נ.ב.: התסתבכתי עם השם שלך. כן, עד שלא קראתי אודות בבלוג שלך לא ידעתי איך לפנות אליך.

bug, ב־24.7.2008, 14:05

האם יש איזשהו קוד מוכן שאפשר לשלב בתוך מערכת? אני לא רוצה לקרוא את כל המידע על Trackbacks בשביל לכתוב משהו מחדש.

נ.ב. JavaScript is EVIL!

ארתיום, ב־24.7.2008, 15:22

באיזו שפה אתה כותב? יש עשרות דוגמאות שעושות את העבודה. למשל, גיגול קצר נותן לך את phptrackback‏.

נ.ב. JavaScript is EVIL!

תלוי לאיזה צורך, בלעדיו היה לי המון ספאם בבלוג הזה...

אמסל, ב־30.8.2011, 23:06

שלום

קודם כל רציתי להגיד שזה פוסט מעולה.

רציתי לשאול שאלה טכנית לא הבנתי אך אני מוסיף trakback נגיד שיש לי בלוג וורדפרס איפה יש שם trakback ? ומה אני אמור לעשות להוציא קישור? לאן? לדף הבית של הבלוג שאני רוצה לקשר בנהם? לפוסט מסוים? אשמח אים תוכלו להתיחס לזה

בתודה מראש

דרור שתיוי

ארתיום, ב־31.8.2011, 7:38

רציתי לשאול שאלה טכנית לא הבנתי אך אני מוסיף trakback נגיד שיש לי בלוג וורדפרס איפה יש שם trakback ?

לוורדפרס יש תמיכה מובנית ב־trackback.

מה אני אמור לעשות להוציא קישור?

אם אני לא טועה כן, אבל לפעמים צריך להביא קישור טראקבק עצמו, הוא אמור להופיע באתר שאתה מקשר אליו. כבר הרבה זמן לא התעסקתי עם WP.

לדף הבית של הבלוג שאני רוצה לקשר בנהם? לפוסט מסוים? אשמח אים תוכלו להתיחס לזה

לפוסט, כי trackback מתיחס לפוסט קרי אני הפניתי לפוסט של מישהו אחר בפוסט שלי.

הוסף תגובה:

 
 כתובת דוא"ל לא תוצג
 

ניתן לכתוב תגובות עם שימוש בתחביר Markdown.

חובה לאפשר JavaScript כדי להגיב.

דפים

נושאים