מה השתנה בדפדפן הזה, או הניצוץ של כרום.

ב־3.9.2008, מאת ארתיום; פורסם תחת: תכנה חופשית, אינטרנט, לינוקס, תכנה ומחשבים; ‏7 תגובות

לא, אני לא הולך לכתוב עוד אחת מאלף ואחת סקירות מתלהבות (או לא כל־כך) על Google Chrome. בסה"כ הגיע עוד דפדפן מעשרות הקיימים: IE, Maxton, Firefox, Galeon, Epiphany, Konqueror, Safari, Flock, Camino, Opera ועוד. אז יש לנו עוד דפדפן, מה הסיפור שלו? היום, לבנות דפדפן זה משהו יחסית פשוט. קח מחלקה של KHTML, Gecko, או של WebKit, דחוף אותה למעטפת GUI ויש לך דפדפן. עכשיו נשאר להמציא עוד כמה עשרות כפתורים מוזרים, להוסיף כמה פיצ'רים נחמדים ולשווק.

לכן, כפי שאתם יכולים להבין אני לא הולך לדבר על דפדפן עצמו. הוא לא מעניין אותי בתור דפדפן יותר מאשר רוב הדפדפנים שפירטתי לעיל. מה שמעניין אותי באמת, זה הצירוף של WebKit עם המותג Google.

עד היום, הרשת נשלטה ע"י שני דפדפנים בלבד: Internet Explorer ו־Netscape (Mozilla)‎. מי שבנה את האתר שלו, היה יכול לבדוק אותו בשני דפדפנים האלה כדי להבטיח כיסוי של 99.9% מאוכלוסיה. שני המנועים שלהם Gecko ו־Trident היו בפועל היחידים שאחראים על איך הרשת תיראה.

שורה של דפדפנים: Mozilla, Firefox, Camino, Galeon התבססו על Gecko, ושורה אחרת התבססה על Trident: ‏Maxton, Avant, IE. למרות של־Opera ול־Safari היה נתח שוק מסוים הוא היה יחסית זניח.

גם אם הייתי רוצה לוודא שהאתר שלי יעבוד בדפדפנים מוזרים אחרים כמו Konqueror ו־Safari, הייתי צריך להיות בעלים של Mac OS X וגם להתקין Linux כי הם היו זמינים רק לפלטפורמות ספציפיות. גם הרעיון של כתיבה לפי תקנים החשוב והמרכזי, במציאות לא כל־כך עבד. אם האתר לא נבדק על הדפדפן, סביר להניח שמשהו לא יעבוד שם, גם כאשר האתר תקני לחלוטין. אם שחרורו של Safari לחלונות, המצב טיפה משתפר והמנוע WebKit הפך לנגיש גם למשתמשי חלונות, אבל עדיין, נתח השוק שלו נשאר זניח ולא משמעותי.

אז לפני מספר ימים שוחרר דפדפן בצבעי־כרום. למרות שכיום, הוא לא מביא ערך מוסף גדול כדפדפן, השילוב של מותג Google עם מנוע WebKit יכול לשבור את השליטה המוחלטת של שני מנועים: Trident ו־Gecko בשוק הדפדפנים --- זה מה שחשוב באמת.

זה לא יקרה בגלל שדפדפן של Google כל־כך טוב, אלא בגלל ש־Google זה מותג, כל מה שהם עושים זה טוב (או מרושע, תלוי איך מסתכלים). מה שיותר חשוב, Chrome יתפוס נתח שוק מסוים ויכניס את WebKit בכוח.

למה זה כל־כך חשוב לי? כי ככל שמספר מנועי־תצוגה חשובים גדול יותר כך ההשקעה ב־QA גדולה יותר --- כך גם החשיבות של כתיבה לפי התקנים משמעותית יותר. מי יודע, אולי בעוד חמש שנים נוכל לשכוח ממקופפים מיניהם וכל אתר יעבוד בכל דפדפו מוזר באשר הוא?

תגובות

ik_5, ב־3.9.2008, 12:31

הבעיה של IE שהוא זמין רק למערכת הפעלה ספציפית (זה גם תלוי בגרסה שלו). מה לעשות שזו המערכת השולטת בעולם (אני מקווה שאנחנו מצליחים להילחם בזה).

אני מאוד שמח לראות את Webkit/KHTML (אני לא מבצע הפרדה אחד מהשני בכוונה), כי אני תמיד ראיתי במנוע הזה פוטנציאל שלא הצלחתי לראות בזיקית של מוזילה. אני כאשר אני יוצר אפליקציוצת מבוססות web, תמיד בודק על Gecko (שמסתבר שהוא פועל שונה בין firefox לשאר ואני עד עכשיו לא מבין למה), KHTML (ו webkit) וכמובן אופרה. אני מאוד מעריך את שלושת המנועים האלו (וכאמור את KHTML הכי הרבה). אני חושב שהתחרות האמיתית ברשת צריכה להיות מי יותר תומך בתקנים וסטנדרטים, ופחות בלהכניס לשוק עוד דפדפן.

אני רק מקווה שיגיע היום שקוד שאני כותב ועובד ב3 המנועים למעלה (בד"כ בלי משהו מיוחד בשביל מנוע זה או אחר) יעבוד גם במנוע של IE, למרות שאני יודע שהיום הזה עדיין רחוק.

ארתיום, ב־3.9.2008, 12:45

גם אני תמיד אהבתי את קונקי כי הוא פשוט דפדפן ממש נחמד וקליל. הבעיה אתו שיש המון אתרים/מערכות שלא עובדים בו... למשל TinyMice שכל־כך פופולרי (ואגב עובד בספרי המבוסס על WebKit).

גם אני בודק באופרה, קונקי ושוא"ש, אבל אם נסתכל ברוב השוק של היום, נגלה מהר מאוד שרוב המפתחים עובדים עם IE+Firefox במקרה הטוב(!). לכן, כניסה של מנוע WebKit תידרוש ממפתחים הערכות נוספת.

בכל אופן, אני ממליץ לעשות את ההפרדה בין KHTML לבין WebKit --- הם כבר ממש לא דומים ומרנדרים המון דברים אחרת.

עידו, ב־3.9.2008, 13:21

אותי דווקא מעניין הגישה החדשה שהם לקחו בכמה מרכיבים מרכזיים במערכת, מעניין אותי לראות מה מהם יוכיח את עצמו וישוכפל בדפדפנים אחרים, דברים כמו השימוש ב processes במקום ב threads, השימוש במנוע javascript עם קימפול לקוד native ועוד דברים בסיגנון.

אני בודק עכשיו את הדפדפן, הוא לא חף מבאגים מעצבנים, בעיקר בתחום של שליטה על המקלדת וקצת באגים של שמישות UI. בואו נגיד רק שמספר הגירסא (0.2) משקף יותר את המצב שלו מאשר התווית ביטא.

יובל, ב־3.9.2008, 15:50

אני חושב שלינמגזין סיכמו את זה יפה:

אם גוגל מתכוונת לפתח מערכת הפעלה, הרי היא. גוגל כרום לבדה היא הפלטפורמה באמצעותה גוגל דוחפת קדימה את פרדיגמת המחשוב הכוללת יישומי רשת מודרניים המופעלים בדפדפן ונגישים מכל מקום (מערכת הפעלה או דפדפן), עם או ללא חיבור פעיל לרשת.

http://linmagazine.co.il/desktop/2008/08/03/google-chrome-review

עודד, ב־8.9.2008, 14:03

בקשר לנתח שוק: אתה לא יודע כמה שאתה טועה! לפני כשבועיים (לפני שכרום שוחרר) בדקתי את נתח השוק של דפדפנים ומערכות הפעלה על אתר מאוד מפורסם שמשרת מיליוני משתמשים ביום (ואני אעצור פה, כי אני לא משוכנע שמותר לי לגלות את מה שאני הולך להגיד), ונתח השוק של מערכות מקינטוש הוא כ-11% שרובם (כ-8% מכלל הגולשים) משתמש בספארי 3. נתח שוק של 8% הוא לא מבוטל בכלל והוא בערך שליש מכמות הגולשים בשוא"ש (על שלל גרסאותיו) באותו אתר.

ולפני שתתחיל עם "נו, באמת, 99% זה כמו 92%" אז אני רק רוצה להזכיר שלפני לא כל כך הרבה זמן מוזילה היו מתים לנתח שוק של 8%.

ארתיום, ב־8.9.2008, 14:05

נתח השוק של מערכות מקינטוש הוא כ-11%

עם כל הכבוד, המספר הזה נראה לי אופטימי מידי. אשמח אם תפנה למקור.

אולי באתר הספציפי הזה יש באמת הרבה מבקרים עם Macים מסיבות שונות (כמו ב־WhatsUp יש הרבה מבקרים עם Linux).

עודד, ב־8.9.2008, 21:53

לצערי אני לא יכול להפנות למקור, כי אני המקור :-) (ז"א, אני הרצתי את הניתוח שהשיג את התוצאה הנ"ל, על לוגים של אתר של לקוחות שלי.)

האתר הספציפי אינו אתר נישה אלא אתר תוכן לא טכנולוגי, ואני יודע איך זה נראה, אבל אני באמת לא יכול לספר יותר. בדיעבד, אני לא מופתע במיוחד - בארה"ב ה-Mac מאוד חזק: כשעשיתי סיבוב מכירות בארה"ב לפני כמה חודשים כל (!!) הלקוחות הפוטנציאלים שביקרתי הריצו מקים, או באופן בלעדי או כמגמה של מעבר מ-PC למק. הנה גם מאמר שמצאתי ב-CNN שמעריך את נתח השוק של אפל בכ-8%, לפני שנה - מאז הם גדלו בעיקר תודות לויסטה: http://apple20.blogs.fortune.cnn.com/2007/10/18/reports-apples-us-market-share-now-81-or-is-it-63/

אגב - על מנת לסבר את האוזן, אני לא משתמש מק, לא בהווה לא בעבר ואין לי תוכניות לעתיד. ההערה הזאת נכתבת בעזרת כרום שרץ על XP בתוך מכונה וירטואלית (תחנת העבודה היא לינוקס כמובן).

הוסף תגובה:

 
 כתובת דוא"ל לא תוצג
 

ניתן לכתוב תגובות עם שימוש בתחביר Markdown.

חובה לאפשר JavaScript כדי להגיב.

דפים

נושאים