שעון קיץ בישראל ומחשבים

ב־9.9.2013, מאת ארתיום; פורסם תחת: תכנה חופשית, תכנה ומחשבים, פוליטי; ‏8 תגובות

ביום ראשון האחרון, חצי מדינת ישראל התעוררה עם שעונים לא נכונים.

כולנו מוכנים לכוון את השעונים שלנו כשיש מעבר לשעון חורף, בודקים פעמיים יומנים וזמנים, מסתכלים על שעונים וכד'. אבל מה עושים שימים בהם לא התשנה שעון - אלא היה אמור להשתנות השעון - אף אחד לא שם לב.

בזיון. מרבית הפצות לינוקס לא הספיקו לעדכן את tzdata, למשל לא Debian ולא Ubuntu יציבות קיבלו איזורי זמן נכונים (גם בעדכונים אחרונים), העדכון האחרון של Red Hat גם הוא יצא ממש לא מזמן. כמובן גם Windows לא הספיקו להוציא עדכונים - כך שגם אשתי שלא משתמשת בלינוקס התעוררה עם שעון לא תקין במחשב שלה - והוא תמיד מעודכן אצלה עד לדקה האחרונה.

אני כמובן כבר לא מדבר על יישומים שמנהלים את IANA Time Zone Database בעצמם, יישומים זניחים כמו Java או ICU וכד.

אז מה לדבר על טלפונים סלולריים? יש כאלה האשימו בבזיון את חברות הסלולר... אבל נדמה לי שבעיה קצת יותר עמוקה.

עדכון החוק האחרון היה ביולי 2013 - אז האם אפשר להאשים את מאות (אם לא אלפי) האנשים והארגונים האחראים על עדכונים שוטפים שלא הספיקו להפיץ את עדכוני איזור הזמן האחרונים? האם אפשר להאשים מיליוני משתמשים בישראל בכך שלא התקינו את העדכונים האחרונים (אם הם היו בכלל)?

התשובה היא: הבזיון האמתי הוא לא אותם האנשים אלא החקיקה חפוזה שלא באמת מתחשבת בהשלכות. כנראה לא היה מי שהסביר לח"כ היקרים שלנו ששינוי איזור זמן זה לא בדיוק הזזת מחוגים בשעה המתאימה. (או הסבירו אבל אף אחד לא הקשיב או העדיף שינוי פופליסטי)

תגובות

a, ב־9.9.2013, 15:14

מה כוונתך במשפט: "שינוי איזור זמן זה לא בדיוק הזזת מחוגים בשעה המתאימה"?

ארתיום, ב־9.9.2013, 15:36

הכוונה שלא כולם "מזיזים מחוגים" בשעון יד, אלא מעדכנים תוכנה שיודע לעבור לשעות חורף בנק' הזמן המתאימה בצורה אוטומטית - כך רוב המערכות הממוחשבות עובדות.

דרור, ב־9.9.2013, 18:12

אני לא ממש מסכים. חודשיים זה מספיק זמן כדי לדחוף תיקון, בטח ובטח כשמדובר בעדכון פשוט כ"כ ומשמעותי כ"כ.

שגיא, ב־9.9.2013, 19:43

אני חושב שאתה טועה, אם היית בודק ב ftp://ftp.iana.org/tz/releases היית מגלה שבתאריך 27/06/2013 מר אפריים סילברברג עדכן את מסד הנתונים ואפילו טרח לכתוב סיפור שלם מתי החוק עבר בקריאה ראשונה. בתאריך ה 05/07/2013 כבר היה קובץ מעודכן באתר שכלל את השינויים.

כלומר, לנו משתמשי הקוד הפתוח היה מספיק זמן לדחוף להפצות שלנו את העדכון וכאן אנחנו שגינו שלא עשינו זאת ולא אף אחד אחר, אולי תופתע לדעת אבל ישראל מדינה כה קטנה שעדכון השעון שלה לא כל כך מעניין את החברות הגדולות ואת העולם כולו.

אני משתמש באופן סוזה ולפני כמה שבועות שפורסם הדבר בפעם הראשונה בדקתי אם בהפצה שאני אוהב הנתונים עודכנו וגיליתי שאכן כך הדבר ואפילו הציעו את התיקון לפני כ8 שבועות.

לגבי הטלפונים הסלולארים, המפיצים המורשים של אייפון, מפיצות טלפונים מבוססים אנדרואיד כמו סאני תקשרות, היו צריכות לפנות ליצרניות או לייצר בעצמן חבילת עדכון עבור המכשירים אבל הם העדיפו שלא לעשות כך. סאני לא יכולה לטעון שאין להם

תומר, ב־10.9.2013, 8:59

חוסר העדכון במערכות מחשב אכן היה עצוב ומבזה. במערכות לינוקס רבות השינוי לא השפיע על המשתמשים "בזכות" עדכון מוקדם יותר שהגדיר הזזת שעון בתחילת אוקטובר, ועדיין זה לא ממש מקובל עלי העיכוב הזה. עדכון שעות הוא קריטי לנו בדומה, ואולי אף יותר מכול פרצת אבטחה, וצריך להיות ברשימת החבילות שיוצאות בהליך מזורז.

בטלפונים, לעומת זאת, המצב עצוב בהרבה. עדכוני מערכת מגיעים לרוב מיצרן החומרה שמקבל אותם מיצרן התוכנה, ויצרו החומרה בתורו מעביר את הקוד לספק הסלולר, והלקוח הוא החוליה האחרונה בכל התהליך הזה. אם ליצרן אין אינטרס להוציא עדכון מערכת (למשל כי מדובר במכשיר בדגם שאינו פרימיום, או שהוא מעוניין לקדם דגמים חדישים יותר), או שספק הגישה מתמהמה (למשל כאשר צריך להשקיע בפיתוח משאבים שאין להם), העדכון לא יראה אור לעולם, כך שעבור משתמשים רבים אין פתרון הולם למצוקה. אם באנדרואיד הייתה מערכת ניהול חבילות כמו בלינוקס, או שמערכת היישומים הייתה יכולה לגשת למערכת ההפעלה ישירות (היא לא יכולה ללא הרשאות root) אפשר היה לטפל בסוגיה הזו טוב יותר.

Android Cellphone Reviewer, ב־11.9.2013, 22:26

אולי פרט קטן נוסף, שעון הקיץ יחסוך מיליוני שקלים (אם לא עשרות מליונים) למשק הישראלי ובעקיפין למשלם המיסים הישראלי.

נראה לי, גם אם החקיקה הייתה מזורזת ולא התחשבה בכל השרתים אותם יש לעדכן כדי שהשעונים יתעדכנו אוטומטית, עדיין כדאי מאד להאריך את שעון הקיץ.

שלא לדבר על עשרות ההודעות בעיתונות וסמסים שחברות הסלולר שלחו (אצלי סלקום) להתרעה על שינוי הזמן ומה לעשות איתו ...

צפריר כהן, ב־12.9.2013, 0:00

דביאן היציב עודכן: http://hamakor.org.il/pipermail/discussions/2013-September/004989.html מכיוון שמה שהיה שם קודם היה עם תאריך תזוזה של שישי באוקטובר (לפי טיוטה קודמת של ההצעה), במערכות הללו השעון עדיין לא זז.

נראה לי שגם אובונטו יש עדכון.

במערכות לינוקס אין עותקים נפרדים של מאגרי IANA עבור ג'אווה ושאר תוכנות. חבילת tzdata יוצרת גם חבילה בינרית נוספת בשם tzdata-java בפורמט הנדרש עבור ג'אווה. שאר החבילות משתמשות באחד משני העותקים הללו.

כמוכן, בתשובה ל־a: בכמעט כל מערכות הפעלה, שעון המערכת לא נשמר בזמן מקומי אלא בייצוג נייטרלי (לדוגמה, בלינוקס: מספר השניות מאז תחילת שנת 1970 לפי איזור זמן UTC). הגדרות איזור הזמן מגדירות מהו ההבדל בין איזור הזמן הנוכחי לבין UTC.

אז להפך: מדובר על שינוי שאמור להיות פשוט יותר.

a, ב־9.10.2016, 15:24

נזכרתי היום בפוסט הזה... הסיבה היא שאני עובד מול שרתים של אמאזון, שעדיין לא מעודכנים בשינוי! זו כבר לא חקיקה מזורזת - זה זלזול בקהל הישראלי. מילא בשרתי EC2 וכד' ניתן להגדיר בעצמך, אבל אני לא בטוח שיש אפשרות כזו בשרתי aurora. נשאר רק הפיתרון המגעיל של התכווננות לשעון יוון :-(

הוסף תגובה:

 
 כתובת דוא"ל לא תוצג
 

ניתן לכתוב תגובות עם שימוש בתחביר Markdown.

חובה לאפשר JavaScript כדי להגיב.

דפים

נושאים