1984 הדיגיטלי

ב־15.1.2021, מאת ארתיום; פורסם תחת: תכנה חופשית, אינטרנט, תכנה ומחשבים, פוליטי; ‏5 תגובות

בעקבות פרשת טראמפ, החלטתי להבין מה קרה שם בגבעת הקפיטול. לא מהפרשנים אלא מהמקור. מה הייתה ההסתה לכאורה שגרמה להמון משולהב להתפרץ. פתחתי גוגל: trump capitol speech, הגעתי למלא פרשנויות אבל לא למקור. שיניתי גרסאות החיפוש אותה תוצאה... מוזר. פתחתי bing בקישור השני מצאתי וידאו מלא. זה צרם לי אבל המשכתי הלאה. ראיתי ש־twitter החזירו את החשבון לעת עתה.

היום מדברים בחדשות שהחשבונו נחסם לצמיתות. מעניין. Googe: twitter trump. מגיע לעשרות כתבות של חדשות על חסימת חשבון - אבל לא הקישור לחשבון עצמו. הפעם אני פותח bing במידי ובקישור הראשון אפשר למצוא את חשבונו החסום - ממקור ראשון. הפעם האסימון נפל.

1984 מויקיפדיה

זוכרים את תפקידו של וינסטון ב־1984? הוא היה אחראי על שיפוץ עיתונים ישנים ומחיקת היסטוריה לא רצויה. אם לא קראתם את הספר עד עכשיו - הזמינו אותו מיד. אז מסתבר גם גוגל התאימו את המציאות. הרי זה ידוע - אם אתה לא בגוגל אתה לא קיים! אחד כלי המחקר האינטרנטי - שנותן לנו בעצם גישה לאינסוף מידע ודיעות, עוזר למצוא מקורות הוא מונע את המידע.

עד היום לא הסתמכתי על כלי תקשורת אחד כדי לגבש עמדה על משהו חשוב - כי ידוע לכל כלי תקשורת יש אג'נדה משלו. לכן תמיד הסתכלי במספר דיווחים משני צידי המתרס. ידיעות וישראל היום. ערוץ 13, 12 ו־20 ואם הנושא חשוב באמת הייתי מחפש את המקורות - למשל קראתי את פסק דינו של אלאור אזריה. צפיתי בשידורי הבג"ץ בנושא חוק הלאום. כי לא סמכתי על פרשנויות.

אבל עד עכשיו הנחתי שחיפושים בגוגל יביאו אותי לתוכן הרצוי. מסתבר גם פה - אין להסתמך על ספק יחיד. תארו לעצמכם אם בחיפוש בגוגל אחרי פרשת תיק 4000 או המימד החמישי - כל התוצאות הראשוניות היו מביאות אותי ל"אין כלום כי לא היה כלום" או להפך "הינה הוכחה לשחיתות"... כוח עצום. כוח משחית!

ובעיקר מטריד...

טוב, מזל שכבר פיתחתי הרגלי הצלבת מקורות. עכשיו אצטרך גם להצליב מנועי חיפוש. האמת לא ציפיתי. ציפיתי שאין לצפות לפרטיות מגוגל או פייסבוק. אבל לא ציפיתי להטיה מכוונת שלא קשורה לנושאים מסחריים כמו קידום מוצרים.

טוב אז מאין תבוא הישועה? bing? duck-duck-go? yandex? יש עוד אלטרנטיבות?

מישהו מכיר מנוע חיפוש מבוסס FOSS?

התמונה נלקחה מויקיפדיה

תגובות

ארתיום, ב־15.1.2021, 1:49

הערה מס' 1:

מצפיה ישירה של הנאום - הוא היה בהחלט שנוי במחלוקת אבל מצד שני הייתה קריאה באופן מפורש ל-"peaceful protest" ופניה לפעולה של בעלי תפקידים בלבד. אבל הנושאים היו מאוד טעונים היו בקלות לגרום להתפרצות מה שקרה בפועל.

הערה מס' 2:

איך לעזאזל לא חוסמים את פוטין שמתנגדיו הפוליטיים מתים כמו זבובים. איך לא חוסמים אל חומייני? אז טוב. ברור שצדק לא תמצאו שם

אנוניני, ב־15.1.2021, 5:28

קריאה מעניינת. ראשית אני כמובן חסיד של DDG, אז ממליץ עליו, למרות החסרונות הידועים.

לגבי הקריאה להסתה - אני לא חושב שרק הסרטון יספק לך תשובות. זה היה תהליך, הלך רוחות שהוא הוביל, לאו דווקא במילים אלא יותר בסגנון ובטרימנולוגיה - "אנחנו נגד הם". "אנחנו הטובים הם הרעים". "גנבו לנו". "אנחנו חייבים להגן". וכו. כמובן שעל רובנו הרטוריקה הזו לא עובדת, אבל על הכבשים, אלו בדיוק צלילי החליל שהם רוקדים לו.

מתניה, ב־15.1.2021, 16:10

אני ממליץ על התקנה של searx. אתה שולט בכל הפרמטרים ובכל הקונפיגורציות.

אם קשה לך להרים אחד לבד searx.me, הוא שרת ציבורי

צפריר כהן, ב־18.1.2021, 9:40

כאמור, הבעה אינה מנוע החיפוש עצמו אלא האינדקס שלו. searx בנוי על אינדקס מבוזר. בכל הפעמים שהסתכלתי עליו בעבר (לאחרונה: לפני כמה שנים) התוצאה לא הייתה מספיק שמישה עבורי ונאלצתי לחזור לברווז.

אלמוני פלמוני, ב־31.1.2021, 12:03
  1. אכן לצערי צריך לקרא ידיעות ממספר מקורות ובהתחלה אתה בהלם מההבדלים.
  2. מתיחסים לגוגל-מנוע החיפוש כאילו הוא היחיד אבל כשניסיתי בעבר את בינג נוכחתי לדעת כמה הוא מפגר אחרי גוגל ברלוונטיות התוצאות. נו מתי ימציאו מנוע חיפוש שמשלב AI כדי לשפר את תוצאות החיפוש ?
  3. אל תשכחו לרגע שמיקרוסופט לא מהאו"ם ויתכן שתוצאות בינג מוטות אג'נדה גם כן.

הוסף תגובה:

 
 כתובת דוא"ל לא תוצג
 

ניתן לכתוב תגובות עם שימוש בתחביר Markdown.

חובה לאפשר JavaScript כדי להגיב.

דפים

נושאים