למה אני לא מרוויח כסף מאפליקציות שאני מפתח?

ב־14.12.2023, מאת ארתיום; פורסם תחת: תכנה חופשית, פיתוח, אסטרונומיה; ‏0 תגובות

לפני קצת יותר משנתיים התחלתי לפתח את אסטרוהופר - אפליקצית וובּ שעוזרת למצוא גרמי שמיים. יש הרבה מפות כוכבים אינטרקטיביות, אבל רובן ככולן לא מדויקות מספיק לצרכים אסטרונומיים. אני בניתי מנגנון איפוס והנדסת אנוש מתאימה והיום זו אפליקציה מאוד פופולרית בעולם האסטרונומיה שעוזרת למשתמשים רבים חדשים וותיקים. כמובן פיתחתי אותה כקוד־פתוח.

אנשים רבים שלא באים מתחום קוד פתוח שואלים אותי. למה אתה לא מוכר את האפליקציה? יכולת להרוויח מזה כסף! האומנם?

אז בוא נעשה ניתוח עסקי קצר בדיעבד

ניתוח הכנסות פוטנציאליות

נכנסתי ל־google analytics לעקוב אחר מספר המשתמשים בשנה האחרונה, הנה המספרים:

  • סה"כ כ־24,500 מתשמשים
  • בישראל 250 משתמשים בשנה האחרונה

אז אם הייתי גובה מכל אחד נגיד $5 (שזה מחיר מוגזם) אז על הנייר זה $122500. האם זה חישוב נכון?

ניכנס לניתוח לפי מערכת ההפעלה:

  • אנדרואיד זה כ־10,500 משתמשים
  • iOS זה כ־10,000 משתמשים
  • שאר זה משתמשים של מחשבים - לא רלוונטי לתחשיב

כבר הורדני כ־1/5 משתמשים וירדנו לכ־$100K שזה מספר מכובד.

אבל אם נסתכל על משתמשים בישראל - 250. במקרה קהילה של האסטרונומיה בארץ היא קטנה ורובינו מכירים זה את זה. לכן, היא מהווה מדגם נהדר. יש לי קבוצת ווטסאפ בשם "קבוצת התמיכה ב־AstroHopper" בה 15 חברים מהקהילה ישראלית (חלקם היו מעורבים בשלבי בטא מוקדמים)... כמי שיורד לתצפיות באופן (כמעט) קבוע ונפגש עם אנשים אני יכול להגיד שמספר המשתמשים ברשימת ווטסאפ הוא די מייצג - כי אני די מכיר את רובם. אז אולי פספסתי ואני נותן הערכת חסר אז נגיד יש לא 15 אלא 50 משתמשים (ומההכרות שלי עם הקהילה זה מספר מוגזם)

אז אם ניקח את זה כמדגם מייצר - כנראה בהערכה האופטימית ביותר, מתוך 20 אלף משתמשים ב־google analytics בפועל זה אולי 4000 משתמשים פעילים אמתיים. האם זה מספר קרוב מציאות?

אם נסתכל על מידע ב־google play של SkySafari Pro גרסה 6 ו־7 - יש להם כ־10 אלף הורדות. וזו אפליקציה הרבה יותר פופולרית מאסטרוהופר והרבה יותר מושקעת כי יש בה עוד המון פיצ'רים נוספים.

אז כנראה הערכה של 4000 משתמשים היא הערכת נכונה מבחינת סדר גודל. הייתי אומר אפילו הערכה אופטימית ביותר. אז לאיזה סכום הגענו (במקרה הטוב) של כ־$20K...

ניתוח הוצאות והשקעה

אני לא מחזיק ב־iOS ולא ב־Mac. לכן, כדי לתמוך בבניית אפליקציית ל־AppStore הייתי צריך לרכוש אותם. וגם להשקיע בפיתוח של אותה האפליקציה פעמיים - פעם עבור iOS ופעם לאנדרואיד. מחשב אפל הזול ביותר שאשפר למצוא היום הוא כ־3000₪ ונגיד לקנות טלפון יד שניה זה עוד 1000₪ שזה מביא למשהו כמו $1000 הוצאות עוד לפני שהרווחתי פרוטה. או להפסיד 1/2 מהכנסות או אופילו יותר.

זמן פיתוח - לפי הניסיון שלי אני לא אוכל לבנות מעטפת קטנה סביב דפדפן בגלל בעייתיות גישה לחיישני תנועה. לכן במקרה הטוב אולי אוכל לשתף חלק מהקוד. או אולי להשתמש במשהו חוצה פלטפורמה קיים, אבל עדיין המצב מסובך.

פיתוח נוסף

אני משתמש במספר בסיסי נתונים זמינים:

  • OpenNGC זמין תחת CC By SA
  • בסיסי נתונים של קבוצות כוכבים שזמינות תחת GPL

שנהים דורשים פתיחת קוד המקור של האפליקציה, זאת אומרת אני צריך לעשות אחד משתיים

  • לבנות בסיסי נתונים בעצמי ע"י הצלבה של מספר רב של מקורות עם רישיונות יותר נוחים
  • לרכוש כאלה

הפיל שבחדר - אם האפליקציה לא הייתה חופשית האם היא הייתה מצליחה?

זאת שאלה נהדרת! אחרי שהתחלתי לכתוב אפליקציה גיליתי שיש אחת בשם SkEye שעושה משהו דומה מאוד ויש לה גרסה חינמית ופרו. אבל היא הסתמכה בעיקר על מגנטומטר ולפחות לי היא לא עבדה. אבל עוד פעם זו לא רק אפליקצית ניווט אלא עוד.

היום גיליתי עוד אחת ל־iOS שעושה משהו מאוד דומה (לא בחינם) ומסתבר שקיימת מ־2016! רק שלא שמעתי עליה וכמעט ואף אחד לא הזכיר אותה (וכבר שכחתי את שמה).

אם זאת לא הייתה אפליקציה חופשית אני לא חושב שהייתי מקבל סיוע כל־כך רחב מהקהילה בפיתוח ובהפצה. לפני כחצי שנה Youtuber בשם Reflacotor‏ עשה סקירה נהדרת של האפליקציה. אחת הסיבות שהוא התלהב ממנה שהאפליקציה הייתה קוד־פתוח וזמינה לכל. הסקירה הזו הקפיצה את תפוצה בסדר גודל.

הסיבה שזה הצליח - העובדה שהאפליקצייה חופשית (ולא רק חינמית). שקיבלתי המון עזרה מהקהילה בבדיקות והשמשת אפליקציה. עובדה שלא הייתי צריך להחזיק iPhone ביד כדי לגרום לה לעבוד.

נגיד היא הייתה בכל זאת מצליחה האם זה רווחי?

האם זה היה רווחי? הזמן שהשקעתי הוא לא קטן. תחזוקה, טיפול בבעיות, הפיתוח הראשוני. אני לא יודע להעריך כמה שעות עבודה השקעתי בפיתוח, אבל בואו נגיד ככה, לאורך הזמן זה הצטרב ללא מעט. אין לי מספר מדויק, אבל גם לא הייתי יכול לבנות על $20000 אולי זה היה יותר דומה ל$5000 אולי $10000. האם זה שווה את הזמן השקעתי? כנראה שלא. בעבודה רגילה הייתי מרוויח יותר לפי שעה (בהערכה גסה)

אז למה בכל זאת עשיתי את זה?

מאותה סיבה שאני מידי פעם יורד למדבר וצופה בכוכבים. מאותה הסיבה שאני מסתכל בפורומים של אסטרונומיה ועונה על השאלות. מאותה סיבה שאני משקיע כספי על רכישת טלסקופים, חצובות, מצלמות ודלק לנסיעות ועוד כדי לראות את האפלוליות בשמיים.

כי זה פשוט מעניין. כתיבת הקוד זה גם תחביב. לבנות משהו שעובד שאף אחד לא עשה לפני זה כיף. העובדה שהמקצוע שלי זה גם התחביב שלי הופכים אותי לאיש מקצוע שאני היום. ואם התחביב גם עוזר לאנשים אחרים הרי גם הרווחתי. אולי לא כסף, אבל לא הכל בעולם הזה הוא כסף.

וכן, ניסיתי להפוך חלק מהפרוייקטים שעבדתי עליהם למסחריים ואפילו הצלחתי חלקית. אבל בסוף לפעמים זה סתם כיף ותאמינו לי אם יום אחד אראה גם הזדמנות עסקית - לא אוותר עליה. אבל אם הייתי מסתכל רק על הפן העסקי כנראה לא הייתי נהנה מהדרך

הוסף תגובה:

 
 כתובת דוא"ל לא תוצג
 

ניתן לכתוב תגובות עם שימוש בתחביר Markdown.

חובה לאפשר JavaScript כדי להגיב.

דפים

נושאים