בלוגלי -- WordPress בעברית, או לא כל כך.

ב־2.9.2007, מאת ארתיום; פורסם תחת: תכנה חופשית, פיתוח, תכנה ומחשבים, WordPress בעברית; ‏18 תגובות

בזמן האחרון התחלתי לעקוב אחרי בלוגלי כאחת פלטפורמות הבלוגים בעברית הגדולה שמבוססת על WP. אבל מה, מסתבר שבלוגלי לא כל כך משתפים פעולה עם פיתוח WP בעברית. לא, אני לא מזלזל, חס וחלילה, בתרומתה של בלוגלי בהתפתחות של WP בעברית. רק ש... יש לא מעט דברים שמפריעים לי.

כידוע, אני משתמש במערכת WP, וגם דאגתי לשלוח מספר טלאים לרן ששילב אותם בגרסאות WP שונות. מדוע שלחתי אותם? כי האמנתי שהם חשובים עבור WP בעברית ואני אשמח שמבקרי בלוגים יהנו מהתיקונים האלה. רק מה הבעיה? התיקונים האלה, משום־מה, לא נכנסים לגרסת WP של בלוגלי. אז אני תוהה... מדוע אני עשיתי זאת? אם אחת הפלטפורמת הבלוגים העבריים הגדולות, שרבים ממכרים שלי כותבים בה, לא מקבלת תיקונים מגרסת WP בעברית, אז אולי לא שווה לשלוח טלאים בכלל.

לא. אני לא מתלונן על זה שכתבתי טלאי והתעלמו ממני, כי זה לא נכון -- רן עשה וממשיך לעשות עבודה מעולה. אני כותב על כך שחייבת להיות כתובת אחת ל־WP בעברית על מנת שתיקון שנכנס לאחת הגרסאות ייכנס גם לאחרת.

אני מקווה שבכנס וורדפרס בעברית יקדישו זמן גם לנושאי הפיתוח ושיתוף פעולה עניינים שקשורים ישירות לתשתית WordPress בעברית; ולא רק על בלה־בלה בנושאים "עד כמה זה כיף להיות בלוגר".

תגובות

דב, ב־2.9.2007, 23:18

המשפט הראשון שלך קצת בעיתי בהתחשב בכך <a href="http://www.dakars.info/general/%D7%95%D7%95%D7%A8%D7%93%D7%A4%D7%A8%D7%A1-213-%D7%91%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%93%D7%94/" rel="nofollow">אחי דקר</a> (אחי דקר) היא אחת המקים של בלוגלי (חנית היא אחת מהמתרגמות של וורדפס ובעיקר של עשרות תבניות.

אילן שביט, ב־2.9.2007, 23:30

מערכת וורדפרס בהם בלוגלי משתמשת היא שונה מזו המוכרת לכולנו. מדובר במערכת התומכת בריבוי משתמשים, ואני מעריך שקבצי ההתקנה שלה שונים ואולי זו הסיבה שהם לא מכניסים טלאים שנכתבו לוורדפרס הרגיל.

ארתיום, ב־3.9.2007, 6:18
המשפט הראשון שלך קצת בעיתי

לא צריך לקרוא את הכל בצור "ישירה" לחלוטין. אני מודע לתרומתה הרחבה של אח"י דקר לגיור של WP ומרכיביו הרבים.

כפי שכתבתי:

לא, אני לא מזלזל, חס וחלילה, בתרומתה של בלוגלי בהתפתחות של WP בעברית

אילן

מדובר במערכת התומכת בריבוי משתמשים

אני מודע גם לזה, אבל, זה אמור לשנות את מראה תבנית העיצוב של ברירת מחדל ששבורה לחלוטין תחת Opera? (זה תוקן ממש מזמן ב־WP בעברית הרגיל).

אם זה לא היה ברור: אני אומר, מפתחי WP בעברית כמו רן ואח"י דקר צריכים לשתף פעולה קצת יותר. אין שום סיבה לעשות את אותה העבודה פעמים

costello, ב־3.9.2007, 12:37

ומעבר לזה - מציק לי גם שבשום מקום לא ניתן לקבל את ההתאמה לעברית של wp-mu, לא בטוח שזו חובתם מבחינת הרשיון (אם כי GPL-3 אמור לפל בזה) אבל מבחינת ההגינות, וכאנשים שעד כמה שאני מבין תומכים בתכנה חופשית - אני לא מוצא מדוע לא לפרסם את המערכת התמורגמת ומותאמת לעברית....

ארתיום, ב־4.9.2007, 8:43

אם אני לא טועה, אין שינוי שאתה מדבר עליו ב־GPLv3 אחרת זה היה גורם להמון צרות ורבים לא היו מקבלים אותו בכלל.

עמרי, ב־6.9.2007, 12:14

וורדפרס ווורדפרס MU הן שתי מערכות שונות. וורדפרס MU אומנם מבוססת על וורדפרס, אבל רק מבוססת. כדי לעשות את זה יותר מעניין, MU מבוססת על וורדפרס המקורית, לא על זו של רן - שבחר מסיבותיו לתחזק גרסא נפרדת שגם מתבססת על הגרסא האחרונה של וורדפרס, אבל לא דוחפת שינויים חזרה. ודבר אחרון, התלונה שלך לגמרי לא במקום: גם אם הפא'צים שלך היו נכנסים לוורדפרס המקורי, וגם אם הם היו מגיעים לגרסאת הMU הבאה - זה עדיין לא אומר שהחבר'ה של בלוגלי חייבים לשדרג מייד (או בכלל) לגרסא האחרונה. WPMU כמערכת היא פחות מלוטשת מוורדפרס, ורוב מי שמפעיל את המערכת עורך לפחות חלק מהקבצים כדי להתאים אותה לצרכיו, מכאן שבדרך כלל שדרוג של WPMU זה משהו כואב למדי.

קוסטלו, אני בטוח שאם תבקש את הקוד מהמפעלים של בלוגלי תקבל אותו. זה שהם התאימו את המערכת לעברית זה לא אומר שהמערכת מתאימה לשימוש על ידי כולם. מאוד יתכן שיש להם שם התאמות ספציפיות להם ששזורות שם בקוד. במילים אחרות: זה שיש להם מערכת WPMU בעברית, לא אומר שהם רוצים או צריכים לתחזק מערכת כזו לרווחת הציבור. רוצה לקחת את הקוד ולהתאים לצרכיך, תבקש וכנראה תקבל בלי בעיה.

ארתיום, ב־6.9.2007, 12:22

עמרי, הטלאים שדיברתי עליהם הם ממש לא קשורים למאפיינים ספציפיים של WPMU:

css של ערכת נושא או פונקציה שמטפלת במרכאות חכמות.

שנית, מדוע בבלוגלי לא עוקבים אחרי תיקונים שנכנסים ל-WP בעברית הרגיל.

תשמע, אני בטוח שיש הרבה סיבות מדוע השינויים מ-WP רגיל לא נכנסו ל-WPMU. אבל השאלה היותר מעניינת היא, מדוע כדאי שהם ייכנסו.

ארתיום, ב־6.9.2007, 12:24

במילים אחרות, מה שמעניין אותי זה לא טלאי אחד או שניים -- מה שמעניין אותי זה מדיניות של שיתוף פעולה בין בלוגלי ל-WP בעברית.

AmitimA, ב־6.9.2007, 12:46

שאלה לארתיום: האם השינויים בקוד של WP שמבוצעים ע"י רן יניב הרטשטיין נכנסים לענף הקוד המקורי של פרוייקט WP?

הפירצה ב-GPLv2 שנקראת "ASP loophole" לא נסתמה ב-GPLv3. למעשה, ה-FSF הכשירו את השרץ!

להרחבה ראו את הקישורים הבאים:

The GPL Has No (Networked) Future http://www.linux-mag.com/id/3017

GPLv3: the FSF dropped the ball(s) http://www.funambol.com/blog/capo/2007/03/gplv3-fsf-dropped-balls.html

GPLv3 and Software as a Service http://www.fsf.org/blogs/licensing/2007-03-29-gplv3-saas

GPL is the new BSD in Web 2.0, and why this matters http://news.com.com/8301-10784_3-9763068-7.html

ארתיום, ב־6.9.2007, 12:51
האם השינויים בקוד של WP שמבוצעים ע"י רן יניב הרטשטיין נכנסים לענף הקוד המקורי של פרוייקט WP?

עד כמה שידוע לי, לא.

כי הם התאמות של WP לעברית -- התאמות מאוד ספציפיות שרלוונטיות רק לעברית, כלומר לא ניתן לשלב אותם ב-WP רגיל. הם בד"כ מסומנים הערה "WPH" בקוד.

עמרי, ב־6.9.2007, 12:57

ארתיום, מאותה סיבה שהשיפורים לוורדפרס בספרדית, ורוסית בערבית ובהולנדית לא נכנסים לבלוגלי: כי הוא לא מתבסס עליהם. מה שאתה מציע זה התחלה של גיהנום תחזוקה לבלוגלי.

לדעתי הקיום של וורדפרס בעברית בתור ענף לוגי נפרד של וורדפרס הוא עצמו לא נכון ויוצר בעיות רבות. וורדפרס צריך להיות מסוגל לתמוך בעברית ישר מהקופסא. והתרגומים בלבד צריכים להיות מתוחזקים על ידי המתרגמים. כל תיקון BIDI שנכנס לWP-HE צריך להכנס לWP המקורי. מה שנכון לעברית נכון גם לערבית, למה לתקן פעמיים כל דבר?

עירא, ב־6.9.2007, 16:38

כל מה שנאמר ועוד קצת: 1. WP וWPMU אינן תחת GPL3 2. GPL3 אינו חוסם שינוי לשימוש ASP 3. בלוגלי מתקנים המון באגים בWPMU שמגיעים חזרה למוצר המקורי (שהוא אכן נפרד למדי מWP) 4. בלוגלי יוצרים המון קאסטומיזמיות לעצמם שכבר קשה להפריד אותן מתוך הקוד, וזכותם המלאה לשמור אותם לעצמם. אם היה להם זמן פנוי גם לנקות את הקוד ולתת לקהל הרחב WPMU עברית הם אולי היו עושים זאת אבל זה לא המצב. הם חבורה מאוד עסוקה ובלוגלי הוא אתר שמוחזק כתחביב אידאולוגי-משהו בהתנדבות שמוציא בכיסיהם מאות שקלים בחודש ולא מכניס שקל מפרסומות או שום דבר אחר.

ובקיצור, זכותם לאיך שהם מתנהלים. אתה יכול לצעוק לא פייר עד מחרתיים, אבל הם לא עוברים על שום חוק ולדעתי גם לא על מוסר של תוכנה חופשית.

הערה קטנה על הASP לופהול - לדעתי זו הגזמה פראית לדרוש ממישהו למסור לך את הקוד ככה. יותר מעצבן אותי הקטע של רד האט שחוסמת ממך את הבינארים של עדכוני תוכנה ושאר בעיות אחרות בשוק.

ארתיום, ב־6.9.2007, 19:52

עירא -- אף אחד לא האשים אותם ב"עבירות על החוק" או התנהגות בלתי מוסרית.

אנחנו כאן מנסים להציג את הבעיה על היבטיה השונות. כפי שצויין לעיל, אף אחד לא מזלזל בתרומתה של בלוגלי להתפתחות של WP בעברית.

כך שבואו נמתן הרוחות...

בנוסף GPL3 בכלל לא קשור לנושא ועל אחת כמה וכמה אין שום חובה משפטית לבלוגלי לשחרר את השינויים -- וטוב שכך. אחרת הרבה פרויקטים היו בבעיות.

costello, ב־7.9.2007, 22:45

עמרי - לא ביקשתי, כי בסופו של דבר החלטתי שוורדפרס היא לא המערכת המתאימה לפרוייקט שרציתי להרים. אבל חיפשתי קצת ברשת ובבלוגלי - ולא מצאתי תרגום או משהו דומה.

אבל דווקא כן מצאתי בקשה בעניין - שלא זכתה לתשובה מזה שלושה וחצי חודשים - http://f.blogli.co.il/viewtopic.php?t=382

רן יניב הרטשטיין, ב־9.9.2007, 15:11

אז קודם כל, תודה רבה על הטלאים, וגם על המחמאות.

עומרי - כבר דיברנו על זה במקומות אחרים, אבל הסיבה שאני "בוחר" שלא להעלות את השינויים לוורדפרס באנגלית זהה לסיבה שאתה או כל אחד לא מעלים בחזרה את אותם השינויים - כי יש לי עוד הרבה דברים אחרים לעשות, ואני פשוט לא מגיע לזה.

אבל מכיוון שברור לי לגמרי שבטווח הארוך זה יחסוך לי ולכולם הרבה מאוד זמן ומאמץ, במסגרת העבודה על 2.3 התחלתי להכין מספר פאצ'ים שיתקנו את כמה מהדברים שמצד אחד גוזלים לי הכי הרבה זמן ומצד שני הכי קל לשלב אותם בוורדפרס באנגלית. בין היתר, זה כולל את הכיווניות של שדות טפסים בממשק הניהול, וכמה סטרינגים לא מתורגמים.

כפי שאני מזכיר תמיד, המטרה היא לא לפצל את הפיתוח של וורדפרס - בסופו של דבר הגרסה נצמדת לוורדפרס כמעט בהכל. הרעיון הוא לכלול את הכל בקובץ אחד שאפשר יהיה להוריד ולהתקין, בלי לערוך יותר מדי קבצים מיותרים ובלי לשלב דברים ממקומות שונים. אפילו אם וורדפרס באנגלית ישלבו את כל מה שאני אשלח להם, תמיד יהיה מקום לגרסה עברית נפרדת.

(מצטער עם חטפתי את הדיון למקום אחר. ארתיום - האם שלחת את הפא'צים בנפרד גם לחנית או למפתח אחר בבלוגלי? מן הסתם יהיה להם קל יותר לשלב אותם נקודתית מאשר לעבור כל פעם על הגרסה האחרונה של וורדפרס בעברית ולראות מה התחדש, אם בכלל).

רן יניב הרטשטיין, ב־9.9.2007, 15:12

עכשיו ראיתי את התגובה שלך לגבי שיתוף הפעולה.

אתה צודק, מעתה והלאה אני אשלח לחנית את הפאצ'ים שעשויים להיות רלבנטים גם לבלוגלי.

ארתיום, ב־9.9.2007, 16:36

שלום רן,

לגבי טלאים של ערכת נושא: אני לא חושב, כי זה היה ממש מזמן -- לפני שנה. אז בלוגלי רק התחיל ולא היה פופולרי כל כך.

לגבי תיקון המרכאות: זה היה בתקופה שאח"י דקר הוציאה את הגרסה של WP 2.1.3 ואז כתבתי <a href="http://www.dakars.info/general/%d7%95%d7%95%d7%a8%d7%93%d7%a4%d7%a8%d7%a1-213-%d7%91%d7%a2%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%95%d7%a8%d7%93%d7%94/#comment-4344" rel="nofollow">בתגובות לבלוג שלה</a> אבל לא קבלתי התייחסות כלשהי. אני לא זוכר, אם גם שלחתי את הטלאי במייל או לא. בסופו של דבר כשהכנת את הגרסה הבאה שלחתי אותו לך.

ארתיום, ב־9.9.2007, 16:41
מעתה והלאה אני אשלח לחנית את הפאצ'ים שעשויים להיות רלבנטים גם לבלוגלי

תודה רן :)

זה הדבר החשוב ביותר שיצא מכל הדיון הזה.

ואני אחזור שנית, כל מה שרציתי להעלות פה זה נושא שיתוף הפעולה.

הוסף תגובה:

 
 כתובת דוא"ל לא תוצג
 

ניתן לכתוב תגובות עם שימוש בתחביר Markdown.

חובה לאפשר JavaScript כדי להגיב.

דפים

נושאים